Ich awaria może być niebezpieczna. Dlatego stój na straży hamulców w Twoim aucie. Tak będzie łatwiej. Hamulce widać, słychać i czuć, jak w piosence Elektrycznych Gitar. Widać, czy tarcze są wytarte i zardzewiałe, słychać, jak szorują klocki hamulcowe i czuć, gdy wytarta tarcza i zużyte klocki się rozgrzewają…
Rutynowy przegląd
Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, kiedy wymienić klocki, tarcze, zaciski czy płyn hamulcowy? Ktoś przypomni sobie też o sprawdzeniu stanu układu ABS, ale to już rzadziej. Sprawa jest raczej prosta. Jeśli przynajmniej raz w roku oddajemy auto na rutynowy przegląd do warsztatu czy serwisu, to tam niejako z urzędu sprawdzą cały układ hamulcowy i doradzą, co wymienić teraz, a co może poczekać.
Tylko nieliczne usterki układu hamulcowego dają o sobie znać nagle. Zanim dojdzie do awarii, można zwykle wyczuć sygnały wskazujące na to, że z hamulcami dzieje się coś nie tak. Problem w tym, że kierowca szybko i często nieświadomie przyzwyczaja się do obniżonej skuteczności hamulców. A wtedy w sytuacji awaryjnej może dojść do kolizji lub wypadku!
Wymiana opon przed sezonem zimowym to okazja na sprawdzenia stanu klocków i tarcz. Kolejna okazja to powrót do opon letnich wiosną.
Dziwne dźwięki
Na początek prosty przykład. Bardzo ważny dla efektu hamowania jest nie tylko odpowiedni poziom płynu hamulcowego w zbiorniczku pod maską (sam płyn jest tani, a dolewka tak skomplikowana jak dolanie płynu do spryskiwacza), a ewentualna wymiana płynu hamulcowego powinna mieć miejsce co 40-50 tys. km lub co dwa lata. Nasza rada: wymianę lepiej zrobić w serwisie. Jest szybko i tanio.
Jednym z najbardziej znanych elementów samochodu są klocki hamulcowe, które powinno się wymieniać nawet co 30 tys. km, jeśli jeździmy tylko po mieście lub po dwa razy dłuższym dystansie, jeśli mkniemy po autostradach, gdzie hamowania jest mniej.
Radzimy więc nie ignorować żadnych podejrzanych dźwięków ani wibracji towarzyszących hamowaniu, zwracać uwagę na zapalające się kontrolki i nie przechodzić do porządku dziennego nad tym, że pedał hamulca stał się jakoś dziwnie miękki. To wszystko może świadczyć o tym, że układ hamulcowy wymaga wizyty u mechanika.
Warto pamiętać, że samochód nie przejdzie kontrolnego badania technicznego, jeżeli siły hamowania nie będą utrzymane w normach.
Stopniowe zużywanie
Klocki i tarcze to elementy eksploatacyjne układu hamulcowego, więc ich stopniowe zużywanie się jest zjawiskiem normalnym. Do przedwczesnego zużycia okładzin ciernych dochodzi zwykle… z winy kierowców. Najczęściej powodem jest niewłaściwa technika jazdy, np. długotrwałe hamowanie podczas jazdy po drogach górskich (zamiast hamowania silnikiem) albo trzymanie stopy opartej na pedale hamulca (nawyk początkujących kierowców). Jeśli na dodatek przy mocno rozgrzanych hamulcach auto szybko wjedzie w głęboką kałużę, to wynikiem tego może być zwichrowanie tarcz. Wykrzywią się na skutek gwałtownego schłodzenia. W najlepszym przypadku odczujemy tzw. bicie tarcz podczas hamowania. Problemy z elementami ciernymi mogą też wynikać z niewłaściwego działania zacisków hamulcowych, blokujących się tłoczków oraz skorodowanych prowadnic, w których poruszają się klocki. Usterki te powodują, że podczas jazdy hamulce nieustannie się nagrzewają.
Podsumujmy: Objawy usterek tarcz i klocków hamulcowych to wibracje tarcz podczas hamowania, metaliczny dźwięk tarcia oraz odczuwalny zapach spalenizny i nagrzewające się w czasie jazdy felgi. A wszystko to wywołane będzie przez niewłaściwą technikę jazdy (zbyt częste i za intensywne używanie hamulców) czy jazda z zanieczyszczonymi zaciskami hamulcowymi i zużytymi materiałami ciernymi.
Według producentów wymiana tarcz hamulcowych powinna odbywać się po przejechaniu od 60 do 80 tys. km. Przy agresywnej jeździe i gwałtownym hamowaniu trzeba się liczyć z wymianą tarcz nawet w połowie tego dystansu. Można razem z tarczami założyć też nowe klocki. Zużycie klocków ma charakterystyczne objawy, znacząco maleje siła hamowania, samochód podczas wciśnięcia pedału hamulca może ściągać na boki, wyczuwalne mogą być piski i wibracje podczas hamowania, szorowanie podstawy klocka bez okładziny, kiedy ta styka się z tarczą. Ten ostatni odgłos oznacza już ostatni dzwonek przed wymianą. Zignorowanie objawów uszkodzenia jakiegokolwiek z elementów układu hamulcowego może doprowadzić do kolejnych kosztownych usterek takich jak np. uszkodzenie samej tarczy.
Tu znajdziesz warsztat godny zaufania: okserwis.pl/wyszukiwarka-warsztatow