Porady

Uwaga na dziurę! Czyli jak uniknąć kosztownych napraw

Pod powierzchnią asfaltu mogą kryć się kosztowne niespodzianki – dziury i wyrwy, które potrafią uszkodzić zawieszenie auta. Dowiedz się, co może ulec uszkodzeniu i jak uniknąć wysokich kosztów napraw.
Polskie drogi często pełne są niewidocznych zagrożeń, takich jak dziury, wyrwy i koleiny, które stanowią zagrożenie dla zawieszenia samochodowego. Nawet pozornie niewielkie uszkodzenia, jak stukanie w okolicach kół, mogą prowadzić do kosztownych napraw. Należy zwracać uwagę na pierwsze objawy, aby uniknąć wymiany całego zawieszenia.

Co może uszkodzić się po wjechaniu w dziurę?
Najczęściej uszkodzeniom ulegają:

  • Sworznie wahaczy – sworznie szybko się zużywają, zwłaszcza podczas przejazdów przez nierówności. Mogą wytrzymać około 40 000 km, a ich awaria skutkuje stukami i zmienionym prowadzeniem pojazdu. W niektórych modelach samochodów sworznie są integralną częścią wahacza, co zwiększa koszty naprawy.
  • Tuleje metalowo-gumowe – zużywają się w wyniku drgań podczas jazdy po nierównościach. Na dziurawych drogach ich żywotność wynosi około 80 000 km, a ich uszkodzenia objawiają się metalicznymi stukami.
  • Końcówki drążków kierowniczych – najbardziej narażone na zużycie podczas manewrowania przy niskich prędkościach lub podjazdu pod krawężniki. Ich zużycie wynosi do 120 000 km, jednak po wymianie konieczne jest ustawienie zbieżności.
  • Amortyzatory i sprężyny – amortyzatory ulegają szybkiemu zużyciu przy jeździe po nierównościach. W przypadku sprężyn, proces zużycia jest stopniowy, co prowadzi do powolnego osiadania pojazdu.

Czy można jeździć z uszkodzonym zawieszeniem?
Uszkodzenie elementów zawieszenia, takich jak sworznie czy tuleje, może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Jazda z uszkodzonym zawieszeniem prowadzi do dalszych problemów, dlatego konieczna jest szybka naprawa.

Jak rozpoznać problemy z geometrią kół?
Po wjechaniu w dziurę lub uderzeniu w krawężnik geometria zawieszenia może ulec rozregulowaniu. Objawem jest obrócona kierownica podczas jazdy na wprost oraz nierównomierne zużycie bieżnika opon. Zaniedbanie tego problemu prowadzi do konieczności wymiany opon, co generuje dodatkowe koszty. Opony należy wymieniać parami, aby zapewnić równomierną pracę zawieszenia.

Zalecenia:

  • Regularnie sprawdzaj stan zawieszenia.
  • Unikaj wjeżdżania w dziury i wyrwy.
  • W przypadku uszkodzenia, natychmiast skonsultuj się z mechanikiem, aby zminimalizować koszty napraw.

Aktualności i porady

Pokaż wszystkie
  • Porady

Automat nie taki straszny

Przekładnia automatyczna montowana jest w standardzie w samochodach wszystkich segmentów – w autach miejskich, kompaktowych i luksusowych, drogich i skomplikowanych. Automat po prostu ułatwia życie za kierownicą. Dlatego, kiedy trzeba, też mu pomóżmy.

  • Porady

Uwaga na dziurę! Czyli jak uniknąć kosztownych napraw

Pod powierzchnią asfaltu mogą kryć się kosztowne niespodzianki – dziury i wyrwy, które mogą uszkodzić zawieszenie auta. Dowiedz się, co może ulec uszkodzeniu i jak uniknąć wysokich kosztów napraw.

  • Aktualności
  • Porady

Właściwa geometria kół: Klucz do bezpiecznej i komfortowej jazdy

Ściąga ci auto w jedną stronę, opony zużywają się szybciej, a może słyszysz piski podczas jazdy? To znak, że czas na wizytę w warsztacie i kontrolę geometrii kół.

  • Porady

Czy oleje syntetyczne całkowicie zastąpią mineralne?

Wraz z postępem technologicznym i rosnącymi wymaganiami ekologicznymi przemysł motoryzacyjny ewoluuje, zmieniają się również technologie związane z olejami silnikowymi. Oleje syntetyczne zdobywają coraz większą popularność, ale czy mogą one całkowicie zastąpić tradycyjne oleje mineralne?

  • Aktualności

ELF głównym partnerem sieci O.K. Serwis

ELF został głównym partnerem sieci warsztatów O.K. Serwis. W ofercie francuskiego producenta znajdują się najwyższej jakości środki smarne do samochodów wszystkich marek, dlatego współpraca z sieciami multibrandowymi takimi jak O.K. Serwis to naturalna droga rozwoju i promocji.

  • Aktualności
  • Porady

Jak prawidłowo dobrać opony?

Niezależnie od tego, czy kupujemy opony nowe czy używane, przy zakupie ważnych jest kilka parametrów. Jednym z nich jest sezonowość, producenci oferują trzy podstawowe rodzaje ogumienia: letnie, zimowe i całoroczne.

Nowa usługa Doradcy Serwisowego

Pozwól nam znaleźć
odpowiedni serwis za Ciebie

Zadzwoń do nas! Nasz doradca serwisowy znajdzie dla Ciebie dogodny termin
w warsztacie. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.

22 100 47 44

Doradca serwisowy

22 100 47 44

Zadzwoń do nas! Nasz doradca serwisowy znajdzie dla Ciebie dogodny termin w warsztacie. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.