Pod powierzchnią asfaltu mogą kryć się kosztowne niespodzianki – dziury i wyrwy, które potrafią uszkodzić zawieszenie auta. Dowiedz się, co może ulec uszkodzeniu i jak uniknąć wysokich kosztów napraw.
Polskie drogi często pełne są niewidocznych zagrożeń, takich jak dziury, wyrwy i koleiny, które stanowią zagrożenie dla zawieszenia samochodowego. Nawet pozornie niewielkie uszkodzenia, jak stukanie w okolicach kół, mogą prowadzić do kosztownych napraw. Należy zwracać uwagę na pierwsze objawy, aby uniknąć wymiany całego zawieszenia.
Co może uszkodzić się po wjechaniu w dziurę?
Najczęściej uszkodzeniom ulegają:
- Sworznie wahaczy – sworznie szybko się zużywają, zwłaszcza podczas przejazdów przez nierówności. Mogą wytrzymać około 40 000 km, a ich awaria skutkuje stukami i zmienionym prowadzeniem pojazdu. W niektórych modelach samochodów sworznie są integralną częścią wahacza, co zwiększa koszty naprawy.
- Tuleje metalowo-gumowe – zużywają się w wyniku drgań podczas jazdy po nierównościach. Na dziurawych drogach ich żywotność wynosi około 80 000 km, a ich uszkodzenia objawiają się metalicznymi stukami.
- Końcówki drążków kierowniczych – najbardziej narażone na zużycie podczas manewrowania przy niskich prędkościach lub podjazdu pod krawężniki. Ich zużycie wynosi do 120 000 km, jednak po wymianie konieczne jest ustawienie zbieżności.
- Amortyzatory i sprężyny – amortyzatory ulegają szybkiemu zużyciu przy jeździe po nierównościach. W przypadku sprężyn, proces zużycia jest stopniowy, co prowadzi do powolnego osiadania pojazdu.
Czy można jeździć z uszkodzonym zawieszeniem?
Uszkodzenie elementów zawieszenia, takich jak sworznie czy tuleje, może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Jazda z uszkodzonym zawieszeniem prowadzi do dalszych problemów, dlatego konieczna jest szybka naprawa.
Jak rozpoznać problemy z geometrią kół?
Po wjechaniu w dziurę lub uderzeniu w krawężnik geometria zawieszenia może ulec rozregulowaniu. Objawem jest obrócona kierownica podczas jazdy na wprost oraz nierównomierne zużycie bieżnika opon. Zaniedbanie tego problemu prowadzi do konieczności wymiany opon, co generuje dodatkowe koszty. Opony należy wymieniać parami, aby zapewnić równomierną pracę zawieszenia.
Zalecenia:
- Regularnie sprawdzaj stan zawieszenia.
- Unikaj wjeżdżania w dziury i wyrwy.
- W przypadku uszkodzenia, natychmiast skonsultuj się z mechanikiem, aby zminimalizować koszty napraw.