Nie wszystkie opony nadają się do szybkiej jazdy na rozgrzanych nawierzchniach dróg. Dlatego jeżdżenie na nieodpowiednich oponach może doprowadzić do kolizji. Czy pozorna oszczędność czasu i pieniędzy warta jest ryzyka?
Dobór opon powinien być ściśle związany z warunkami ich eksploatacji. Opony zimowe mają inną od letnich budowę bieżnika i skład mieszanki gumowej. W niższych temperaturach nie stają się twarde jak plastik i pozostają elastyczne. Jednak w temperaturach wiosenno-letnich szybciej się zużywają i mają większe opory toczenia. Za to opony letnie zapewniają większą przyczepność do jezdni przy wiosenno-letnich temperaturach. Co ważne, droga hamowania ze 100 km/h na oponach zimowych latem jest nawet o 16 metrów dłuższa niż na oponach letnich! Eksperci zalecają wymieniać opony na letnie w momencie, gdy temperatura powietrza przekracza 7°C. Oczywiście warto poczekać do momentu, aż średnia dobowa temperatura ustabilizuje się. Chwilowe ocieplenie nie gwarantuje bowiem znaczącej zmiany temperatury nawierzchni.
Opony całoroczne
Są one dobrym rozwiązaniem dla kierowców, którzy mają małe samochody i jeżdżą rzadko –poniżej 10 tys. kilometrów rocznie – na krótkich odcinkach i jedynie po mieście. Ważne, by ogumienie całoroczne było z homologacją zimową przynajmniej średniej klasy. Takie opony nie będą latem tak dobre jak letnie, a zimą tak dobre jak typowe zimówki. I w perspektywie kilkuletniej – nie będą bardziej opłacalne. Jeśli do tej pory jeździłeś 4-5 lat na jednym komplecie opon letnich i jednym komplecie opon zimowych, to mając opony całoroczne w tym samym czasie zużyjesz dwa lub trzy takie komplety.
Co ile lat wymieniać?
Nieużywane opony także tracą swoje właściwości, tym bardziej, jeśli były przechowywane w nieodpowiednich warunkach (np. na dworze). Wymiana opon zależy od stopnia ich zużycia, jednak nie zaleca się korzystać z nich dłużej niż 10 lat. Do określenia stopnia zużycia opon mogą służyć tzw. wypustki TWI, które znajdują się zazwyczaj w rowkach bieżnika. Jeśli mają wysokość 1,6 mm, opony należy bezwzględnie wymienić, bo grozi to wypadkiem oraz mandatem. Jednak producenci zalecają, by opony wymieniać na nowe, gdy głębokość bieżnika wyniesie 2-3 mm dla opon letnich i 4 mm dla zimowych. Już wtedy droga hamowania jest wyraźnie dłuższa.
Sprawdzenie kondycji opon warto zlecić profesjonalistom! W warsztatach O.K. Serwis nasi mechanicy ocenią głębokość bieżnika i ogólny stan opon, jeśli będzie potrzeba- zasugerują zakup nowych. Bezpieczeństwo podczas jazdy jest najważniejsze!
Bez regularnej kontroli ogólnego stanu opon, głębokości bieżnika oraz ciśnienia
nie ma mowy o bezpiecznym podróżowaniu!