Czy brawura, zaniechanie i pozorne oszczędności – to dobra wymówka, gdy jest już za późno? Jazda zimą na letnich oponach może się skończyć utratą kontroli nad samochodem. Nie warto tak ryzykować! Dlatego już dziś umów się na wymianę ogumienia w swoim aucie.
Dobór opon powinien być ściśle związany z warunkami ich eksploatacji. Zimowa jazda na letnim ogumieniu wcześniej czy później może doprowadzić do wypadku i tragedii. Dlatego poruszanie się na oponach adekwatnych do temperatury, wilgotności i śliskości nawierzchni jest tak ważne, by utrzymać kontrolę nad pojazdem.
Opony zimowe wykonane są z innej mieszanki gumowej niż opony letnie. Dzięki większej zawartości naturalnej gumy i krzemionki, „zimówki” nie twardnieją na chłodzie, a ich przyczepność na drodze w niższych temperaturach jest większa niż w przypadku opon letnich, które są wykonane z twardszej mieszanki. Dodatkowo specjalny wzór bieżnika opon zimowych doskonale odprowadza wodę i wgryza się w śnieg, a dzięki przestrzennym, samoblokującym się lamelom, zapewnia bezpieczeństwo na suchej drodze.
– Testy przeprowadzone przez „Auto Express” udowadniają, że przy temperaturze +6oC i prędkości 80 km/h, droga hamowania samochodu jadącego na oponach letnich jest aż o 7 metrów dłuższa niż samochodu jadącego na oponach zimowych. Przy niższej temperaturze i większej prędkości różnica ta jest jeszcze większa. Dlatego zwlekanie z założeniem opon zimowych nie jest warte ryzyka. Nie chodzi tu o zwykłą stłuczkę i uszkodzenie auta, ale o zdrowie i życie nasze, naszych bliskich i innych osób na drodze – mówi Jacek Adamus, kierownik sieci O.K. Serwis.
Eksperci zalecają wymieniać opony na zimowe w momencie, gdy temperatura powietrza spadnie poniżej 7°C. Oczywiście, należy poczekać do momentu, aż średnia dobowa temperatura ustabilizuje się.
Opony całoroczne
Są one dobrym rozwiązaniem dla kierowców, którzy mają małe samochody i jeżdżą rzadko – poniżej 10 tys. kilometrów rocznie – na krótkich odcinkach i jedynie po mieście. Ważne, by ogumienie całoroczne było z homologacją zimową przynajmniej średniej klasy. Takie opony nie będą latem tak dobre jak letnie, a zimą tak dobre jak typowe „zimówki”. I w perspektywie kilkuletniej – nie będą bardziej opłacalne. Jeśli do tej pory jeździłeś 4–5 lat na jednym komplecie opon letnich i jednym komplecie opon zimowych, to mając opony całoroczne, w tym samym czasie zużyjesz dwa lub trzy takie komplety.
Co ile lat wymieniać?
Nieużywane opony także tracą swoje właściwości, szczególnie gdy były przechowywane w nieodpowiednich warunkach (np. na dworze). Wymiana opon zależy od stopnia ich zużycia, jednak nie zaleca się korzystać z nich dłużej niż 10 lat. Do określenia stopnia zużycia opon mogą służyć tzw. wypustki TWI, które znajdują się zazwyczaj w owkach bieżnika. Jeśli mają wysokość 1,6 mm, opony należy bezwzględnie wymienić, bo grozi to wypadkiem oraz mandatem. Jednak producenci zalecają, by opony wymieniać na nowe, gdy głębokość bieżnika wyniesie 2-3 mm dla opon letnich i 4 mm dla zimowych. Już wtedy droga hamowania jest wyraźnie dłuższa.
Sprawdzenie kondycji opon warto zlecić profesjonalistom! W warsztatach O.K. Serwis nasi mechanicy ocenią głębokość bieżnika i ogólny stan opon, jeśli będzie potrzeba – zasugerują zakup nowych. Bezpieczeństwo podczas jazdy jest najważniejsze!
Bez regularnej kontroli ogólnego stanu opon, głębokości bieżnika oraz ciśnienia
nie ma mowy o bezpiecznym podróżowaniu!