Porady

Uwaga na dziurę! Czyli jak uniknąć kosztownych napraw

Pod powierzchnią asfaltu mogą kryć się kosztowne niespodzianki – dziury i wyrwy, które potrafią uszkodzić zawieszenie auta. Dowiedz się, co może ulec uszkodzeniu i jak uniknąć wysokich kosztów napraw.
Polskie drogi często pełne są niewidocznych zagrożeń, takich jak dziury, wyrwy i koleiny, które stanowią zagrożenie dla zawieszenia samochodowego. Nawet pozornie niewielkie uszkodzenia, jak stukanie w okolicach kół, mogą prowadzić do kosztownych napraw. Należy zwracać uwagę na pierwsze objawy, aby uniknąć wymiany całego zawieszenia.

Co może uszkodzić się po wjechaniu w dziurę?
Najczęściej uszkodzeniom ulegają:

  • Sworznie wahaczy – sworznie szybko się zużywają, zwłaszcza podczas przejazdów przez nierówności. Mogą wytrzymać około 40 000 km, a ich awaria skutkuje stukami i zmienionym prowadzeniem pojazdu. W niektórych modelach samochodów sworznie są integralną częścią wahacza, co zwiększa koszty naprawy.
  • Tuleje metalowo-gumowe – zużywają się w wyniku drgań podczas jazdy po nierównościach. Na dziurawych drogach ich żywotność wynosi około 80 000 km, a ich uszkodzenia objawiają się metalicznymi stukami.
  • Końcówki drążków kierowniczych – najbardziej narażone na zużycie podczas manewrowania przy niskich prędkościach lub podjazdu pod krawężniki. Ich zużycie wynosi do 120 000 km, jednak po wymianie konieczne jest ustawienie zbieżności.
  • Amortyzatory i sprężyny – amortyzatory ulegają szybkiemu zużyciu przy jeździe po nierównościach. W przypadku sprężyn, proces zużycia jest stopniowy, co prowadzi do powolnego osiadania pojazdu.

Czy można jeździć z uszkodzonym zawieszeniem?
Uszkodzenie elementów zawieszenia, takich jak sworznie czy tuleje, może znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo jazdy. Jazda z uszkodzonym zawieszeniem prowadzi do dalszych problemów, dlatego konieczna jest szybka naprawa.

Jak rozpoznać problemy z geometrią kół?
Po wjechaniu w dziurę lub uderzeniu w krawężnik geometria zawieszenia może ulec rozregulowaniu. Objawem jest obrócona kierownica podczas jazdy na wprost oraz nierównomierne zużycie bieżnika opon. Zaniedbanie tego problemu prowadzi do konieczności wymiany opon, co generuje dodatkowe koszty. Opony należy wymieniać parami, aby zapewnić równomierną pracę zawieszenia.

Zalecenia:

  • Regularnie sprawdzaj stan zawieszenia.
  • Unikaj wjeżdżania w dziury i wyrwy.
  • W przypadku uszkodzenia, natychmiast skonsultuj się z mechanikiem, aby zminimalizować koszty napraw.

Znajdź zaufany warsztat w swojej okolicy.

 

Aktualności i porady

Pokaż wszystkie
  • Aktualności

Mój Warsztat – nowoczesne oprogramowanie warsztatowe nominowane do Produktu Roku 2025

Oprogramowanie Mój Warsztat od Inter-Team to innowacyjne rozwiązanie dla serwisów samochodowych, które chcą usprawnić zarządzanie warsztatem online i podnieść jakość obsługi klienta. Dzięki integracji z bazami TecDoc i AutoData program warsztatowy umożliwia szybkie tworzenie kosztorysów, dobór części i dokładną dokumentację napraw.

  • Porady

Jak przygotować auto na kontrolę diagnostyczną – warunki, sprawdzenie

Każdy kierowca w Polsce musi regularnie wykonywać okresowe badania techniczne pojazdu. To obowiązek prawny, ale też kwestia bezpieczeństwa – zarówno naszego, jak i innych uczestników ruchu. Warto dobrze przygotować samochód do kontroli diagnostycznej, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i dodatkowych kosztów. Sprawdź, na co zwrócić uwagę przed wizytą na stacji diagnostycznej.

  • Porady

Elektryczne pojazdy – co warsztat powinien wiedzieć o ładowaniu i serwisie baterii?

Rozwój elektromobilności w Polsce i Europie sprawia, że coraz więcej warsztatów samochodowych staje przed wyzwaniem obsługi pojazdów elektrycznych. Kluczowym elementem każdego auta elektrycznego jest bateria trakcyjna, której serwis i prawidłowe ładowanie decydują o sprawności oraz bezpieczeństwie pojazdu. W tym artykule wyjaśniamy, co każdy warsztat powinien wiedzieć o pracy z akumulatorami wysokiego napięcia.

  • Porady

Samodzielna kontrola płynów w samochodzie – praktyczna checklista dla kierowcy.

Regularna kontrola płynów eksploatacyjnych w samochodzie to podstawa bezpiecznej jazdy i długiej żywotności pojazdu. Wielu kierowców zapomina o tej prostej czynności, co może prowadzić do poważnych awarii i kosztownych napraw. Przygotowaliśmy praktyczną checklistę, która pomoże Ci samodzielnie sprawdzić najważniejsze płyny w aucie.

Dlaczego warto kontrolować płyny w samochodzie?

  • Porady

Z prądem i pod prąd – jak dbać o akumulator samochodowy?

Awaria akumulatora zawsze przychodzi w najmniej odpowiednim momencie – często zimą lub tuż przed ważnym wyjazdem. Rozładowany akumulator to brak możliwości uruchomienia silnika, nerwy i stracony czas. Dlatego warto wiedzieć, jak dbać o akumulator, jak często go wymieniać i na co zwrócić uwagę przy zakupie nowej baterii.

  • Porady

Nie lekceważ drobnych usterek

Ile kosztuje naprawa auta? Czy warto czekać z naprawą? Jak długo można jeździć z usterką? To najczęstsze pytania, które klienci zadają mechanikom po wykryciu awarii w samochodzie. Często usterki mogą wiązać się z wysokimi kosztami napraw, ale zwlekanie z ich usunięciem może jeszcze bardziej obciążyć Twój portfel.

 

Nowa usługa Doradcy Serwisowego

Pozwól nam znaleźć
odpowiedni serwis za Ciebie

Zadzwoń do nas! Nasz doradca serwisowy znajdzie dla Ciebie dogodny termin
w warsztacie. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.

22 100 47 44

Doradca serwisowy

22 100 47 44

Zadzwoń do nas! Nasz doradca serwisowy znajdzie dla Ciebie dogodny termin w warsztacie. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.