Dowód rejestracyjny to podstawowy dokument pojazdu, który potwierdza dopuszczenie auta do ruchu. Znajdują się w nim najważniejsze informacje dotyczące parametrów technicznych samochodu, właściciela oraz jego statusu prawnego. Wielu kierowców nie wie jednak, jak odczytać oznaczenia takie jak P.3, V.9 czy J, które zapisano w formie kodów. Poniżej tłumaczymy krok po kroku, co oznaczają poszczególne rubryki.

Najważniejsze dane w dowodzie rejestracyjnym – lista z objaśnieniami

D.1–D.3 – marka, model i typ pojazdu

  • D.1 – marka (np. Volkswagen)

  • D.2 – typ/wersja/model (np. Golf VII)

  • D.3 – wariant (np. Highline)

E – numer VIN

Unikalny numer identyfikacyjny pojazdu. Przydaje się przy sprawdzaniu historii auta.

F.1–F.3 – dopuszczalna masa całkowita (DMC)

  • F.1 – całkowita masa pojazdu

  • F.2 – maksymalna masa pojazdu w ruchu krajowym

  • F.3 – maksymalna masa zespołu pojazdów (np. auto + przyczepa)

G – masa własna

Czyli ile waży pojazd „na pusto”.

J – kategoria pojazdu

To informacja o tym, jakiego rodzaju jest pojazd (np. M1 – samochód osobowy).

P – dane o silniku

To jedna z najczęściej sprawdzanych sekcji.

  • P.1 – pojemność silnika (cm³)

  • P.2 – moc silnika (kW)

  • P.3 – rodzaj paliwa

Rodzaj paliwa – jak go odczytać?

W rubryce P.3 znajdziesz oznaczenie paliwa, np.:

  • B – benzyna

  • D – diesel

  • LPG – gaz

  • CNG – gaz ziemny

  • HYB – hybryda (wielu producentów stosuje również: HEV, PHEV)

  • EE – pojazd elektryczny

To właśnie z tej rubryki dowiesz się, czym faktycznie napędzany jest samochód – szczególnie ważne przy zakupie używanego auta.

S.1–S.2 – liczba miejsc

  • S.1 – liczba miejsc siedzących

  • S.2 – liczba stojących (np. w busach)

T – prędkość maksymalna

W wielu przypadkach ta rubryka może być pusta.

V.9 – norma emisji spalin

Niezwykle istotne przy wjazdach do stref czystego transportu. Najczęstsze oznaczenia:

  • Euro 4

  • Euro 5

  • Euro 6

Dodatkowe informacje w dowodzie rejestracyjnym

  • Data pierwszej rejestracji – pole B

  • Dane właściciela – imię, nazwisko lub nazwa firmy

  • Termin badania technicznegoH

  • Numer rejestracyjny pojazduA

Jak szybko znaleźć potrzebną informację?

Jeśli chcesz np. sprawdzić paliwo, moc lub pojemność silnika:

  • szukaj zawsze sekcji P – dotyczy ona danych technicznych związanych z jednostką napędową,

  • sekcja F poda Ci masy pojazdu,

  • sekcja V.9 – normę emisji.

Warto zrobić zdjęcie lub skan dowodu, aby mieć go zawsze pod ręką podczas ubezpieczania auta, zakupu części czy przeglądu.

Dowód rejestracyjny zawiera najważniejsze informacje o pojeździe – jego parametrach, właścicielu i dopuszczeniu do ruchu. Znajomość oznaczeń takich jak P.3 (paliwo), P.2 (moc) czy V.9 (norma Euro) ułatwia codzienne czynności związane z autem, w tym wycenę OC, zakup części czy sprzedaż samochodu.

Aktualności i porady

Pokaż wszystkie
  • Porady

Jakie dane zawiera dowód rejestracyjny? Co oznaczają symbole i jak je odczytać?

Dowód rejestracyjny to podstawowy dokument pojazdu, który potwierdza dopuszczenie auta do ruchu. Znajdują się w nim najważniejsze informacje dotyczące parametrów technicznych samochodu, właściciela oraz jego statusu prawnego.

  • Aktualności

Konferencja O.K. Serwis ELF 2025 – Podsumowanie wydarzenia i kierunki rozwoju sieci warsztatów

Poznaj najważniejsze wnioski z Konferencji O.K. Serwis ELF 2025. Sprawdź, jakie zmiany i kierunki rozwoju czekają sieć warsztatów O.K. Serwis ELF oraz jakie wskazówki przekazali eksperci branży motoryzacyjnej.

  • Porady

Grzanie foteli – najczęstsze problemy i skuteczne sposoby naprawy

Podgrzewane fotele to wygodne rozwiązanie, które znacząco poprawia komfort jazdy w chłodne dni. Niestety, jak każde urządzenie elektryczne, system grzania foteli może ulec awarii. W tym artykule wyjaśniamy, jakie są najczęstsze przyczyny problemów z grzaniem foteli i jak można je skutecznie naprawić.

  • Porady

Jak dbać o akumulator i co zrobić, gdy się rozładuje?

Akumulator to serce układu elektrycznego w samochodzie. Dzięki niemu możesz uruchomić silnik, włączyć światła, ogrzewanie czy radio. Jednak wielu kierowców przypomina sobie o akumulatorze dopiero wtedy, gdy auto… nie chce odpalić. Rozładowany akumulator to jedna z najczęstszych przyczyn unieruchomienia samochodu, zwłaszcza zimą.

  • Porady

Czujniki martwego pola – działanie, kalibracja i najczęstsze problemy z systemem BLIS

System monitorowania martwego pola to dziś standard w nowoczesnych pojazdach. Dzięki niemu kierowca jest ostrzegany o zbliżających się pojazdach w strefach niewidocznych w lusterkach. Choć technologia ta znacząco zwiększa bezpieczeństwo, wymaga regularnej kontroli i kalibracji, aby działała poprawnie.

  • Aktualności

Popularność LPG w Polsce – czy nadal się opłaca?

W Polsce napęd LPG (autogaz) posiada mocną pozycję — zarówno pod względem liczby pojazdów, jak i opłacalności eksploatacji. Poniżej przyjrzymy się sytuacji rynkowej, kosztom, zaletom i wadom, oraz odpowiemy na pytanie: czy dziś instalacja LPG lub użytkowanie auta z LPG wciąż ma sens?

Nowa usługa Doradcy Serwisowego

Pozwól nam znaleźć
odpowiedni serwis za Ciebie

Zadzwoń do nas! Nasz doradca serwisowy znajdzie dla Ciebie dogodny termin
w warsztacie. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.

22 100 47 44

Doradca serwisowy

22 100 47 44

Zadzwoń do nas! Nasz doradca serwisowy znajdzie dla Ciebie dogodny termin w warsztacie. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.