Ile kosztuje naprawa auta? Czy warto czekać z naprawą? Jak długo można jeździć z usterką?
To najczęstsze pytania, które klienci zadają mechanikom po wykryciu awarii w samochodzie. Często usterki mogą wiązać się z wysokimi kosztami napraw, ale zwlekanie z ich usunięciem może jeszcze bardziej obciążyć Twój portfel.
Dlaczego nie warto zwlekać z naprawą samochodu?
Zepsute elementy auta trzeba naprawić jak najszybciej – to podobne do leczenia bólu zęba. Jeśli czekasz, problem się pogłębia, a koszty rosną. W samochodzie jest podobnie: zaniedbanie może prowadzić do poważniejszych awarii, które będą kosztować więcej. To efekt domina – jedna usterka powoduje kolejne, a w końcu może dojść do poważnych uszkodzeń całej konstrukcji pojazdu.
Przykłady usterek, które szybko generują większe koszty napraw
1. Amortyzatory
Trudno je zobaczyć, ale łatwo poczuć, gdy auto trzęsie się na nierównościach. Uszkodzone amortyzatory pogarszają działanie hamulców i zwiększają ryzyko uszkodzenia sprężyn zawieszenia. Ignorowanie tego prowadzi do droższych napraw.
2. Wymiana oleju i filtrów
Producenci zalecają wymianę oleju co 30 000 km lub co rok, zależnie co nastąpi szybciej. Jazda w trudnych warunkach wymaga częstszej wymiany filtrów powietrza. Brudny filtr ogranicza dopływ powietrza do silnika, co zwiększa spalanie i obniża osiągi, a z czasem może uszkodzić silnik, zwłaszcza w autach z turbodoładowaniem.
3. Hałasy z zawieszenia
Stuki lub skrzypienia mogą oznaczać zużyte sworznie w zawieszeniu lub drążkach kierowniczych. Brak reakcji może skończyć się urwaniem koła, co jest bardzo niebezpieczne i kosztowne w naprawie.
4. Niewyważone koła
Niewyważone koła powodują gorsze prowadzenie, szybsze zużycie zawieszenia i mogą uszkodzić przekładnię kierowniczą. Ważenie kół jest proste, a jego zaniedbanie może mieć poważne skutki.
5. Wtryskiwacze w silnikach diesla
Po przejechaniu 150-200 tys. km wtryskiwacze zaczynają szwankować. Objawami są dymienie z rury wydechowej i drgania silnika. Zaniedbanie może doprowadzić do uszkodzenia filtra DPF, katalizatora i zaworu EGR, co znacznie podnosi koszty naprawy.
6. Turbosprężarka
Hałasy typu świst mogą być normalne, ale metaliczny dźwięk to sygnał awarii. Nieszczelności układu mogą doprowadzić do uszkodzenia turbosprężarki i silnika.
7. Dwumasowe koło zamachowe
Tłumi drgania między silnikiem a skrzynią biegów. Jego zużycie objawia się hałasami przy uruchamianiu silnika. Naprawa jest kosztowna, a zaniedbanie może uszkodzić skrzynię biegów.
8. Pasek napędu osprzętu
Piszczenie przy wilgotnej pogodzie oznacza zużycie paska lub napinacza. Zerwanie paska może zniszczyć alternator, pompę wody, a nawet silnik.
9. Hałasy ze skrzyni biegów
Wycie to znak zużycia przekładni lub łożysk. Szybka naprawa jest tańsza i zapobiega poważniejszym uszkodzeniom.
10. Filtr cząstek stałych (DPF)
Częste zapalanie się kontrolki DPF oznacza konieczność regeneracji lub wymiany filtra. Zaniedbanie grozi awarią i trybem awaryjnym silnika.
Słuchaj swojego auta i reaguj na problemy
Każdy niepokojący dźwięk, szum, stukanie czy wibracje to sygnał, że coś może wymagać naprawy. Im szybciej zareagujesz, tym niższe będą koszty i większe bezpieczeństwo jazdy. Pamiętaj, że głośne radio może zakłócać Twoją zdolność do wychwytywania takich sygnałów.
Znajdź zaufany warsztat w swojej okolicy.