Aktualności

Jak prawidłowo dobrać opony?

Niezależnie od tego, czy kupujemy opony nowe czy używane, przy zakupie ważnych jest kilka parametrów. Jednym z nich jest sezonowość, producenci oferują trzy podstawowe rodzaje ogumienia: letnie, zimowe i całoroczne. Wybór pomiędzy tymi rodzajami ogumienia, zazwyczaj oparty jest na osobistych preferencjach.

Kierowcy jeżdżący głównie w warunkach miejskich i poruszający się autami o przeciętnych osiągach, często decydują się na wybór ogumienia całorocznego. Do jego zalet należy zaliczyć przede wszystkim brak konieczności ich sezonowej wymiany. Wadą są zazwyczaj gorsze parametry trakcyjne, zarówno w stosunku do ogumienia letniego, jak i zimowego. Pewnym jest natomiast, że przy obecnej technologii produkcji, użytkowanie opon całorocznych nie nastręcza szczególnych problemów.

Największą grupę zwolenników mają póki co opony sezonowe (letnie i zimowe). Ich największe wady to:

  • konieczność posiadania dwóch kompletów opon, co prawie dwukrotnie zwiększa koszt zakupu ogumienia (w stosunku do opon całorocznych), konieczność ponoszenia kosztów montażu i demontażu opon dwa razy w roku.

Największą zaletą zaś, są zazwyczaj zdecydowanie lepsze niż w oponach całorocznych parametry trakcyjne: przyczepność, prowadzenie, droga hamowania, poziom hałasu.

Pamiętajmy, że nawet posiadając dwa komplety kół, nie należy zapominać o ich każdorazowym wyważeniu, sprawdzeniu powierzchni opony pod kątem wad i uszkodzeń mechanicznych oraz sprawdzeniu stanu zaworów (wentyli) przed montażem! Zaniechanie tych czynności może mieć wpływ zarówno na ponadnormatywne zużywanie się opon, jak i w skrajnych przypadkach na bezpieczeństwo podróżujących autem osób! Gdy już dokonamy wyboru w zakresie sezonowości, przychodzi czas na określenie właściwych parametrów opon, które chcemy wybrać. Najważniejszym czynnikiem przy dokonywaniu wyboru jest zakup opon właściwych dla danego samochodu. Jeśli nasze auto posiada ogumienie w rozmiarze fabrycznym, a my nie zamierzamy nic zmieniać, do prawidłowego zakupu wystarczy nam znajomość poprawnych:

  • rozmiaru opon szerokość/wysokość/rozmiar felgi np. popularny 195/65 R15 lub 205/60 R16,
  • dwucyfrowego indeksu nośności opon np. 91 , 94 itp.
  • indeksu prędkości opony np. T (190 km/h) H (210 km/h) czy V (240 km/h).

Przy zakupie powinniśmy też zwrócić uwagę, czy producent nie zastosował w naszym pojeździe opon typu „run flat” (producenci używają różnych oznaczeń takich opon, zazwyczaj składających się z 3-4 liter) lub czy nie mamy opon wzmocnionych, oznaczonych skrótem XL.

Na większe trudności przy dokonaniu właściwego wyboru jesteśmy narażeni, gdy chcemy zmienić felgi w naszym aucie na większy lub mniejszy rozmiar. W obu przypadkach powinniśmy zwrócić uwagę na dobór nowego rozmiaru ogumienia w taki sposób, by finalna średnica nowego koła, nie odbiegała znacząco od średnicy koła oryginalnego. Na szczęście w Internecie dostępne są liczne „kalkulatory” rozmiaru opon, które dopomogą nam w dokonaniu obliczeń. Posługując się przykładem praktycznym załóżmy, że nasz samochód wyjechał z fabryki na felgach 15 calowych z oponami w rozmiarze 195/65 R15, a my chcielibyśmy zmienić je na felgi 17 calowe. Pomijając kwestie związane z doborem samych felg (co będzie przedmiotem innego naszego Poradnika), korzystając z „pierwszego z brzegu” kalkulatora rozmiaru opon dowiadujemy się, że nasza docelowa opona powinna być w rozmiarze 225/45R17. Średnica oryginalnego koła 15 calowego wynosi wówczas 634,5 mm, zaś nowy 17 calowy zamiennik ma 634,3 mm. Różnica średnic na poziomie -0,2 mm nie spowoduje absolutnie żadnych negatywnych skutków, jak np. „przekłamywanie” wskazań prędkościomierza i drogomierza.

Szczególną ostrożność powinniśmy zachować, wymieniając felgi na mniejsze. Bardzo często oryginalna średnica felgi zastosowanej przez producenta w samochodach ubogo wyposażonych, jest zarazem minimalnym możliwym do zastosowania rozmiarem w danym modelu! Jeśli dla przykładu posiadamy samochód, który z fabryki wyjechał w podstawowym wariancie wyposażenia na kołach 14 calowych, a chcielibyśmy dla obniżenia kosztów wymienić je na koła 13 calowe, jest wysoce prawdopodobne, że technicznie nie będzie to możliwe! Montaż mniejszych kół uniemożliwią nam rozmiary poszczególnych elementów układu hamulcowego – tarcz hamulcowych, bębnów czy zacisków hamulcowych.

Indeks prędkości

 

Symbol Prędkość Prędkość Prędkość Prędkość Prędkość

 

Y 300 km/h S 180 km/h L 120 km/h D 65 km/h A5 25 km/h
W 270 km/h R 170 km/h K 110 km/h C 60 km/h A4 20 km/h
V 240 km/h Q 160 km/h J 100 km/h B 50 km/h A3 15 km/h
H 210 km/h P 150 km/h G 90 km/h A8 40 km/h A2 10 km/h
U 200 km/h N 140 km/h F 80 km/h A7 35 km/h A1 5 km/h
T 190 km/h M 130 km/h E 70 km/h A6 30 km/h

 

 


Znajdź zaufany warsztat w swojej okolicy.

 

Aktualności i porady

Pokaż wszystkie
  • Porady

Motoryzacyjne podróże zimą: trasy marzeń w Europie

Zima nie musi oznaczać końca sezonu podróżniczego. Dla miłośników jazdy samochodem to wręcz idealny moment na odkrywanie malowniczych, mniej zatłoczonych tras w Europie. Ośnieżone góry, kręte drogi i zimowe krajobrazy sprawiają, że motoryzacyjne podróże zimą stają się niezapomnianą przygodą

  • Porady

Konserwacja szyb na zimę — powłoki i środki, które pomagają

Zimą szyby samochodowe są szczególnie narażone na zabrudzenia, osadzanie się lodu oraz parowanie. Odpowiednia konserwacja szyb przed sezonem zimowym poprawia widoczność, zwiększa bezpieczeństwo jazdy i skraca czas porannego przygotowania auta. Sprawdź, jakie powłoki i środki do szyb naprawdę pomagają zimą.

  • Porady

Jak działają i kiedy zakładać łańcuchy śniegowe?

Łańcuchy śniegowe to jedno z najskuteczniejszych rozwiązań poprawiających przyczepność samochodu w ekstremalnych warunkach zimowych. Choć w Polsce są używane rzadko, w górach i za granicą bywają wręcz obowiązkowe. Warto wiedzieć, jak działają łańcuchy śniegowe, kiedy je zakładać i jak robić to prawidłowo, aby zwiększyć bezpieczeństwo jazdy.

  • Porady

Auto na świąteczny wyjazd – jak przygotować się do długiej zimowej trasy

Świąteczny wyjazd samochodem to dla wielu kierowców tradycja. Niestety grudniowe warunki drogowe, niskie temperatury i duże natężenie ruchu sprawiają, że nawet krótka trasa może stać się wyzwaniem. Odpowiednie przygotowanie auta do długiej zimowej podróży to klucz do bezpieczeństwa, komfortu i uniknięcia stresujących awarii w trasie.

  • Porady

CarPlay i Android Auto – co to jest i jak działają? Kompletny poradnik

Współczesne samochody coraz częściej oferują funkcje, które jeszcze kilka lat temu były dostępne tylko w smartfonach. Jednymi z najpopularniejszych technologii ułatwiających korzystanie z telefonu podczas jazdy są Apple CarPlay i Android Auto.

  • Porady

Jak samodzielnie odczytać błędy w samochodzie przez OBD? Praktyczny poradnik i najczęstsze usterki

Jak samodzielnie odczytać błędy w samochodzie przez OBD? Praktyczny poradnik i najczęstsze przypadki. Samodzielne odczytanie błędów w samochodzie jeszcze kilka lat temu wymagało wizyty u mechanika, jednak dziś wystarczy tani interfejs OBD II i aplikacja na telefon.

Nowa usługa Doradcy Serwisowego

Pozwól nam znaleźć
odpowiedni serwis za Ciebie

Zadzwoń do nas! Nasz doradca serwisowy znajdzie dla Ciebie dogodny termin
w warsztacie. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.

22 100 47 44

Doradca serwisowy

22 100 47 44

Zadzwoń do nas! Nasz doradca serwisowy znajdzie dla Ciebie dogodny termin w warsztacie. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.