Układ klimatyzacji w samochodzie stał się w ciągu kilkunastu ostatnich lat wyposażeniem, postrzeganym jako absolutnie niezbędne. Samochód posiadający to nieocenione udogodnienie, w letnie dni daje swojemu użytkownikowi ogromny komfort w czasie podróżowania. Jednak nieumiejętnie użytkowana i serwisowana klimatyzacja, potrafi często zrobić przysłowiowe „więcej szkody niż pożytku”, narażając przy okazji użytkownika na niemałe koszty.
Największymi problemami dla użytkowników samochodów wyposażonych w klimatyzacje są awarie układu i jego zanieczyszczenie grzybami i mikroorganizmami.
Aby ustrzec się większości awarii systemu klimatyzacji, należy pamiętać o tym, iż wymaga on przede wszystkim:
- Regularnego uruchamiania, także w zimie, gdy warunki na to pozwalają (sprężarka klimatyzacji uruchamia się tylko w dodatniej temperaturze otoczenia). Należy pamiętać aby sporadycznie uruchamiać układ klimatyzacji i pozwalać mu przez kilkanaście minut pracować z włączoną sprężarką. Klimatyzacja wypełniona jest czynnikiem chłodzącym i olejem do smarowania sprężarki. Po uruchomieniu układu i kilku-kilkunastu minutach pracy, te dwie substancje mieszają się ze sobą i tworzą w układzie swoistą emulsję, chroniącą jego wewnętrzne elementy.
- Corocznego serwisowania przy użyciu specjalistycznego urządzenia posiadanego przez wiele warsztatów. Serwis układu klimatyzacji polega przede wszystkim na oczyszczeniu i ewentualnym uzupełnianiu czynnika chłodniczego, a w razie potrzeby także uzupełnieniu oleju w układzie.
- Regularnej wymiany filtra-osuszacza, znajdującego się w układzie klimatyzacji. Filtr powinno się wymieniać z częstotliwością zalecaną przez producenta pojazdu. W praktyce trzeba o tym pamiętać co 2-4 lata. Zadaniem osuszacza jest absorbowanie wilgoci z układu a możliwości absorpcyjne materiału filtrującego są ograniczone. Po całkowitym wypełnieniu się filtra-osuszacza, materiał absorpcyjny, który nie może już przyjąć więcej wilgoci, stopniowo ulega uszkodzeniu i zaczyna zanieczyszczać układ klimatyzacji. W dłuższej perspektywie czasowej, ten proces nieodmiennie prowadzi do uszkodzenia (zatarcia się) sprężarki klimatyzacji, co zazwyczaj wiąże się z dużymi kosztami dla użytkownika. Należy tu bezwzględnie przestrzec, że kupowanie używanych filtrów-osuszaczy, stanowczo nie jest dobrym pomysłem! Budowa filtra wymusza na nim bezwzględne wchłanianie wilgoci. Zazwyczaj sprzedawcy używanych filtrów przechowują je w stanie otwartym i zanim taki filtr zostanie sprzedany, zdąży wchłonąć na tyle dużo wilgoci z otoczenia, że po zakupie nadaje się tylko i wyłącznie do wyrzucenia, bo zamontowany do pojazdu, w relatywnie krótkim czasie zniszczy sprężarkę klimatyzacji.
Przestrzeganie 3 powyższych zaleceń, bez wątpienia wydłuży znacznie czas bezproblemowego korzystania ze sprawnej klimatyzacji. Czy to zatem wystarczy?
Nie! Utrzymywanie układu w sprawności mechanicznej to jedno, kolejna kwestia, niezwykle ważna i wynikająca z troski o zdrowie podróżujących samochodem, to dbałość o jego czystość.
Z uwagi na budowę i specyfikę pracy układu klimatyzacji, jest on szczególnie narażony na rozwój grzybów i mikroorganizmów w obrębie jego wybranych elementów. Aby ograniczyć możliwość namnażania się szkodliwych dla zdrowia drobnoustrojów, warto przynajmniej raz do roku przeprowadzić kompleksowe odgrzybianie układu klimatyzacji w samochodzie.
Najbardziej rozpowszechnione są dwie metody pozbywania się niechcianych mikroorganizmów:
– odgrzybianie za pomocą wytwarzania ozonu w kabinie pojazdu,
– odgrzybianie przy użyciu preparatów chemicznych.
– Odgrzybiania za pomocą wytwarzania ozonu nie jesteśmy na dobrą sprawę w stanie wykonać samodzielnie, gdyż do jego przeprowadzenia niezbędne jest posiadanie generatora ozonu, którym zazwyczaj dysponują wyspecjalizowane w obsłudze układów klimatyzacji warsztaty. Ozon jest bardzo silnym utleniaczem i posiada silne właściwości bakteriobójcze, jego zastosowanie w odpowiedniej dawce we wnętrzu samochodu, nie tylko pozwala pozbyć się szkodliwych mikroorganizmów ale także pomaga zlikwidować nieprzyjemne zapachy. Cały proces ozonowania wnętrza pojazdu zazwyczaj trwa nie dłużej niż godzinę i kosztuje kilkadziesiąt złotych.